Booker Ödülünün yeni sponsor arayışından Orhan Pamuk’un The Telegraph’taki yazısına, Naziler’in yaktığı kitapları bir araya getiren kütüphaneden çizgi romanların Fransa’daki altın çağına, uluslararası edebiyat ve yayıncılık alanında öne çıkan gelişmeler...
31 Ocak 2019 09:30
Geçen haftanın en çok konuşulan edebiyat haberi, Costa Yılın Kitabı Ödülünün sahibini bulması oldu şüphesiz. Amerikan Ulusal Kitap Eleştirmenleri Birliği de, altı kategoriden beşer kitabı finalist olarak belirledi.
Booker Ödülünün yeni sponsor arayışından Orhan Pamuk’un The Telegraph’taki yazısına, Naziler’in yaktığı kitapları bir araya getiren kütüphaneden çizgi romanların Fransa’daki altın çağına, uluslararası edebiyat ve yayıncılık alanında öne çıkan gelişmeleri derledik.
İngiltere’nin en prestijli ödüllerinden biri kabul edilen ve beş dalda verilen Costa’yı kazananlar daha önce açıklanmıştı. Bu kitaplar arasından birine layık görülen Yılın Kitabı Ödülünün sahibi de belli oldu. Biyografi dalında, The Cut Out Girl adlı kitabıyla ödülü kazanan Bart Van Es, 27 Ocak’ta düzenlenen törende, kitapta anlattığı, İkinci Dünya Savaşı mağduru Lien de Jong (85) ile birlikte hazır bulundu. 1971'den beri dağıtılan ödülü kazanan yazarların her biri beş bin pound alırken Yılın Kitabı Ödülünün sahibine ayrıca 30 bin pound veriliyor.
Man Group, Booker Ödülüne 18 yıldır verdiği desteği keseceğini açıkladığından beri, Booker Ödülü Vakfı yeni bir sponsor arıyor. The Guardian’daki habere göre yetkililer bir süredir yeni bir sponsorla görüşüyorlar ve “içleri 2020’de devreye girecek yeni fon konusunda gayet rahat”. Bu yıl ise Man Booker Ödülü ve Uluslararası Man Booker Ödülü, olağan biçimde dağıtılacak. 2002’den bu yana ödülün sponsorluğunu yürüten Man Group’un başkanı Luke Ellis, böylesi bir ödülün sponsorluğunu, bugüne dek üstlenmenin bir ayrıcalık olduğunu fakat yeni dönemde başka yatırımlar yapmayı planladıklarını söyledi.
Naziler’in yaktığı kitapları bir araya getiren kütüphane
Georg P Salzmann, 1976 yılından 2013 yılındaki ölümüne dek, Naziler tarafından “yeterince Alman” bulunmayarak yasaklanıp yakılan 12 bin kitabı bir araya getirerek bir kütüphane kurdu. Bunların çoğu Yahudi ve sosyalist yazarlar tarafından, bir kısmı da Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra savaş karşıtı görüşleri benimseyen kişilerce kaleme alınmıştı. Bir Nazi olan babası 1945 yılında intihar eden Salzmann, oluşturduğu Yakılmış Kitaplar Kütüphanesini 2009 yılında Augsburg Üniversitesine satmıştı. Geçtiğimiz günlerde kamuya açılan bu kütüphaneyi artık herkes gezebilir. (BBC)
Nobel ödüllü yazar Orhan Pamuk, 27 Ocak’ta The Telegraph için “İnsanlığı anlamak mı istiyorsunuz? İstanbul’da bir gezintiye çıkın” başlıklı bir yazı kaleme aldı. Pamuk’un “Bir bakıma, İstanbul ‘yarattı’ beni. Tüm yaşamımı bu şehirde geçirdim. Yazmaya ilk başladığımda, ‘Ben İstanbul’u anlatan bir yazar olmak istiyorum’ diye düşünmüş değildim. Daha ziyade ‘İyi bir yazar olmak istiyorum’ diye düşünmüştüm,” cümleleriyle başlayan yazısının tamamını bu linkten okumak mümkün.
Altı kategoride dağıtılan Amerikan Ulusal Kitap Eleştirmenleri Birliği Ödülünün 31 finalisti geçtiğimiz günlerde açıklandı. Kazananlar ise 14 Mart’ta açıklanacak. Kategoriler ve adaylar şöyle:
Otobiyografi: Richard Beard, The Day That Went Missing: A Family’s Story; Nicole Chung, All You Can Ever Know: A Memoir; Rigoberto Gonzalez, What Drowns the Flowers in Your Mouth: A Memoir of Brotherhood; Nora Krug, Belonging: A German Reckons With History and Home; Nell Painter, Old in Art School: A Memoir of Starting Over; Tara Westover, Educated: A Memoir
Biyografi: Christopher Bonanos, Flash: The Making of Weegee the Famous; Craig Brown, Ninety-Nine Glimpses of Princess Margaret; Yunte Huang, Inseparable: The Original Siamese Twins and Their Rendezvous with American History; Mark Lamster, The Man in the Glass House: Philip Johnson, Architect of the Modern Century; Jane Leavy, The Big Fella: Babe Ruth and the World He Created
Eleştiri: Robert Christgau, Is It Still Good to Ya?: Fifty Years of Rock Criticism, 1967-2017; Stephen Greenblatt, Tyrant: Shakespeare on Politics; Terrance Hayes, To Float in the Space Between: A Life and Work in Conversation with the Life and Work of Etheridge Knight; Lacy M. Johnson, The Reckonings: Essays; Zadie Smith, Feel Free: Essays
Kurgu: Anna Burns, Milkman; Patrick Chamoiseau, Slave Old Man; Denis Johnson, The Largesse of the Sea Maiden; Rachel Kushner, The Mars Room; Luis Alberto Urrea, The House of Broken Angels
Kurgu dışı: Francisco Cantú, The Line Becomes a River: Dispatches from the Border; Steve Coll, Directorate S: The C.I.A. and America’s Secret Wars in Afghanistan and Pakistan; Greg Lukianoff and Jonathan Haidt, The Coddling of the American Mind: How Good Intentions and Bad Ideas Are Setting Up a Generation for Failure; Adam Winkler, We the Corporations: How American Businesses Won Their Civil Rights; Lawrence Wright, God Save Texas: A Journey into the Soul of the Lone Star State
Şiir: Terrance Hayes, American Sonnets for My Past and Future Assassin; Ada Limón, The Carrying; Erika Meitner, Holy Moly Carry Me; Diane Seuss, Still Life with Two Dead Peacocks and a Girl; Adam Zagajewski, Asymmetry
Balakian Özel Ödülü: David Biespiel, Julia Klein, Becca Rothfeld, Wendy Smith
John Leonard Özel Ödülü: Nana Kwami Adjei-Brenyah, Friday Black; Jamel Brinkley, A Lucky Man; Francisco Cantú, The Line Becomes a River: Dispatches from the Border; Lisa Halliday, Asymmetry: A Novel; R.O. Kwon, The Incendiaries; Tara Westover, Educated: A Memoir
Ivan Sandrof Hayat Boyu Başarı Ödülü: Arte Público Press
Geçtiğimiz günlerde Angoulême kentindeki uluslararası çizgi roman festivaline de ev sahipliği yapan Fransa’da, bu türün yapıtları hızlı bir yükselişe geçmişe benziyor. Hatta çizgi roman yazarı Jean-Luc Fromental’in dediklerine kulak verirsek, bunu bir altın çağ gibi düşünmek mümkün. Festivalin direktörü Stêphane Beaujean’e göre ise, Fransa ve Belçika’da yayımlanan çizgi roman sayısı hiç bu kadar fazla olmamıştı. Verdiği bir röportajda, “1990’larda yılda 700 çizgi roman yayınlanıyordu; şimdilerde bu sayı 5 bine çıktı,” diyen Beaujean, “Bildiğim kadarıyla, kültür endüstrisinin başka hiçbir alanında böylesi bir büyüme yaşanmamıştı,” ifadelerini kullandı. (The New York Times)