20 yılda rakı tüketimi 2,2 milyon litre azalırken viski tüketimi 26,7 milyon litre arttı. Vergi oranları yükselip rakı ile viski arasındaki fiyat farkı azaldıkça vatandaş ya kaçak rakı tüketimine gitti veya rakı yerine viskiyi tercih etmeye başladı.
Tütün ve Alkol Dairesi Başkanlığı'nın istatistikleri son 20 yılda viski tüketimi dramatik şekilde artarken rakı tüketimin düştüğünü ortaya koydu. Rakamlar vergi oranlarının sürekli yükselmesinin rakının aleyhine ithal viskinin ise lehine olduğunu gösterdi.
Rakı yarışı kaybediyor
Rakı tüketimindeki azalmaya karşı viski tüketiminin yine 20 yılda 26,7 milyon litre artmış olması dikkati çekti. Viski tüketimi 2004'te 1,9 milyon litreyken yüzde 1.399 artışla 28,6 milyon litreye yükseldi.
Zenginin viski tüketimi arttı
Üçüncü neden ikinci neden ile benzer ancak biraz farklı. Türkiye'de genellikle orta direk denilen toplumun orta gelir seviyesine sahip vatandaşların gelirinin giderek azalması bu kesimin rakı tüketimini azalttı. Belirli bir kesim de kaçak rakıya yönelmek zorunda kaldı. Diğer yandan geliri sürekli artan zenginlerin tüketimi tırmanırken viski tüketimi de zirve yaptı. İstatistiklere göre Türkiye'de fazla tercih edilen şarap ve bira tüketimi ise 20 yılda sırasıyla yüzde 39 ve yüzde 143 gibi istikrarlı bir artış kaydetti. Rom tüketimi de yüzde 3 bin artarken votka, likör tüketimi de yüzde 200 ile 400 arasında artış gösterdi.