Dünya gazetesi yazarı Alaattin Aktaş, akaryakıt fiyatlarının piyasada belirlenme yöntemini "Akaryakıt fiyatları nasıl oluşuyor?" başlıklı bugünkü yazısında anlattı.
Aktaş, Cenova borsasındaki motorin ve benzinin ton fiyatının son 5 günlük kapanışıyla, Merkez Bankası'nın aynı beş gündeki döviz kurunun ortalaması üstünden TL’ye çevrildiğini belirterek "Bu şekilde ortaya çıkan fiyat, mevcut fiyatın yüzde 3 üstünde ya da altındaysa zam veya indirim gündeme geliyor. Zam ya da indirim söz konusu olunca rafineri çıkış fiyatı bir formül çerçevesinde değiştiriliyor. Rafineri çıkış fiyatına KDV ve ÖTV ekleniyor ve oluşan fiyat dağıtım şirketlerine bildiriliyor. Dağıtım şirketleri de kendi karlarını ve bayi karını ekleyerek “tavsiye edilen fiyatı” belirliyor ve yeni fiyatlar akaryakıt istasyonlarına iletiliyor" dedi.
Aktaş, hükümetin akaryakıt fiyatlarının artmasında ya da azalmasında doğrudan bir sorumluluğu olmadığını ancak dolaylı sorumluluğu olduğunu ifade ederek "Eğer son bir yılda dövizi yüzde 100 artırmasaydık, buna yol açacak adımlar atmasaydık şimdi akaryakıtı bugünkünün neredeyse yarı fiyatına kullanıyor olacaktık. İşte hükümetin sorumluluğu budur, döviz kurunun artmasına yol açmaktır." diye yazdı.
Yazının tamamı için tıklayın