İkinci el motorlu kara taşıtlarının ticareti hakkında yönetmelikte değişiklik yapılmasına dair yönetmelik, Resmi Gazete'de yayımlandı. Ticaret Bakanı Mehmet Muş, sıfır kilometre araç satışı için düzenlenen uygulamayı açıklamış, "Şirketler, galeriler 6 ay ve 6 bin kilometreyi geçmeden aldıkları araçları satamayacak" demişti.
Bu karar ile birlikte sıfır araç alan şirketler, galeriler, rentacar’lar için 6 ay ve 6 bin kilometreyi geçmeden aldıkları sıfır araçların satışına kısıtlama getirildi.
Kararı değerlendiren otomotiv yazarı Emre Özpeynirci, yasaklamaların araç piyasasındaki fiyat yükselişine çare olmayacağını söyledi. "Arz ve talep arasındaki makas daraldıkça bu sorun devam edecektir. Sistem bu şekilde işliyor sistemin değişmesi lazım" diyen Özpeynirci, sistemin yarattığı çarpıklıklara dikkat çekti.
Ekonomik krize, gelir dağılımındaki eşitsizliğe ve yüksek orandaki vergilere dikkat çeken Özpeynirci "Türkiye’de halkın otomobil alma hakkı elinden alınmış durumda" ifadelerini kullandı.
Türkiye'deki vergilendirme sisteminin vatandaşa çok büyük maliyet çıkardığını belirten Özpeynirci, "Bu tip kanunlar delinmeye çok müsait. Bir aracı 6 ay bekletmek bir araca değer kaybettirmez, 6 ay bekletip 2 günde 6 bin kilometre yaparsınız. Bu kilometreyi kim denetleyecek? Ceza ne olacak? Bunlar vatandaşın otomobil alma hayaline çare olarak şeyler değil. Bir şeyler yaptık demek için yapılan şeyler. Vergi sistemimiz de çok ilkel. Bu tür çözümlerle hiçbir yere varamayız" dedi.
2. el otomobil satışlarına "6 ay 6 bin km" sınırlaması fiyatları düşürür mü?
Bu bir regülasyon mu, serbest ticaret hakkına müdahale mi?
Otomotiv yazarı Emre Özpeynirci, Candan Yıldız'a yorumladı.