Gündem

Deneyimli bir pilottan İstanbul Havalimanı yorumu: Meydan yerine AVM yapılmış buraya

"Acele yapıldığına dair o kadar çok kanıt varki; Allah orada uçan pilotlara sabır versin"

20 Mayıs 2019 11:47

Dünyanın en büyük havalimanı olarak tanıtılan İstanbul Havalimanı'nda 17 Mayıs Cuma günü 8 uçak, rüzgâr nedeniyle piste inemedi ve Çorlu Havalimanı’na yönlendirildi. İsmini paylaşmak istemeyen ve 40 yıldır mesleğini icra eden bir pilot, İstanbul Havalimanı'nda haberlere yansıyan meteoroloji radarının kullanılmadığını söyledi ve "Hava durum radarı kurulmuş olsa biz anlamaz mıyız! Kesinlikle kurmadılar" dedi. İstanbul Havalimanı'nda rüzgâr dışında başka ciddi risklerin de bulunduğuna dikkati çeken pilot, "Meydan yerine AVM yapılmış buraya" diyerek uçuş ekibinin yolu planlanmadığını belirtti.

Deneyimli pilot, "İstanbul Havalimanında, park yerine otomatik yaklaştırma sistemi olarak bilinen Docking System'in var olduğunu ancak kullanılmadığını anlattı. "Bu havalimanının acele yapıldığına dair o kadar çok kanıt var ki" diyen deneyimli pilot, "Allah orada uçan pilotlara sabır versin" diye konuştu.

Gazete Duvar yazarı Özlem Akarsu Çelik'e konuşan deneyimli pilotun İstanbul Havalimanı hakkında açıklamaları şöyle:

"Türkiye'ye kötü havanın girdiği yerin altına meydan yaptık!"

Bu işin başından beri bu bölgedeki rüzgâr konusunda gerekli uyarılar yapıldı ama verilen raporlar dikkate alınmadı. Kilyos’ta deniz mevsimi neden kısa sürer? Rüzgâr yüzünden. Sivil havacılıkta çalışan kime sorsanız hava oradan patlar, oradan dağılarak yayılır der. Misal, “kötü hava Çatalca’dan giriş yaptı” denir. E sen o havanın girdiği yerin altına meydan yaptın! Biliyorsunuz orada tepeler tıraşlandı, o bölge dolduruldu. Allah orada uçan pilotlara sabır versin.

"Hava durumu radarı yok!"

Hava durumunu pilotlara ikaz edebilecek bir radar sistemi şart ama bu havalimanında bir hava durumu radarı yok. Bu radar varmış gibi deklere edildi ama bir türlü kurulamadı.

"Yaklaşma sistemleri düzgün çalışmıyor"

Yere indikten sonra kullanılan yaklaşma sistemleri vardır. Bunlar doğru düzgün çalışmıyor. Aceleden açıları yanlış yapılmış deniyor. Aşağıdan manuel yanaştırıyor çocuklar.

"Doğa olayına kafa tutulmaz; leylekler motoru dağıtır!"

Atatürk Havalimanında leylek görmezdik. Leylek, ufak kuş gibi değildir; Allah esirgesin, dağıtır motorları. Geçen inişte gördüm, leylek grubu alçalma hattında dönüyordu. Bu bir doğa olayıdır, doğa olayına kafa tutulmaz. Tutarsanız, doğa bir yerde öcünü alır.

"Pist ısıtma sistemi yok, kar yağdığı zaman ne olacak?"

Benim asıl merak ettiğim kar yağdığı zaman ne olacak? Burada pistlerin altına ısıtma sistemi yapılmalıydı ama yapılmamış.

Bu havalimanının acele yapıldığına dair o kadar çok kanıt var ki, aşağıda ofislere inen yollara inseniz ne demek istediğimi anlarsınız. Burası bir AVM mantığıyla yapılmış ama uçuş ekibinin yolu planlanmamış. Pilotlar ofislere çöp asansörleriyle iniyorlar. 

"Ben canının derdine düşmüş bir havacıyım"

Ben canının derdine düşmüş bir havacıyım. Bunlar, yazık günah feryatları. Meydan yerine AVM yapılmış buraya. Biz yolcularımıza, “dünyanın en büyük limanına hoş geldiniz” diye anons yapıyoruz ama bütün bunları da hataların bir an önce düzeltilmesi için söylemek zorundayız. Çok büyük uzmanlar çağırılsın, yeni baştan arızalar tespit edilsin, önlemler alınsın.


Hava Durumu İzleme Radarı nedir?

Doppler Hava Durumu Radarı olarak da adlandırılan Hava Durumu İzleme Radarı (WSR), yağışları bulmak, hareketini hesaplamak ve yağışların türünü (yağmur, kar, dolu vd.) tahmin etmek için kullanılan bir radar türüdür. Modern hava radarları, yağış yoğunluğuna ek olarak yağmur damlacıklarının hareketini tespit edebilen radarlardır. Her iki veri türü de fırtınaların yapısını ve şiddetli havaya neden olma potansiyellerini belirlemek için analiz edilebilir.