Bilim / Teknoloji

Dr. Gökçin Çınar "Lawrence Sperry Ödülü"nü kazanan ilk Türk oldu

"Bu ödülü almamın sebebinin elektriklendirilmiş uçak sistemlerine yaptığım katkılar olduğunu düşünüyorum"

28 Ocak 2025 08:46

Güncelleme: 28 Ocak 2025 08:57

Dr. Gökçin Çınar, Amerikan Havacılık ve Uzay Enstitüsü tarafından, 35 yaş altına verilen en prestijli ödül olarak kabul edilen "Lawrence Sperry Ödülü"nü kazandı. Çınar, bu ödülü kazanan ilk Türk oldu.

ABD'deki Michigan Üniversitesi Havacılık ve Uzay Mühendisliği Bölümü'nden 34 yaşındaki Dr. Gökçin Çınar, geleceğin hibrit elektrikli uçakları üzerine çalışıyor. Çınar, ODTÜ Havacılık ve Uzay Mühendisliği'nden mezun olduktan sonra Amerikan Georgia Tech'te doktorasını tamamladı. 2022'de hibrit elektrik sistemlerinin uçaklara uygulanabilmesi ve 2050 yılının uçaklarında kullanılabilecek teknolojiler konulu çalışmalarıyla NASA'dan farklı dönemlerde iki defa fon desteği aldı.

Hürriyet'ten Melike Çalkap'ın haberine göre FAST-Gelecek Uçakların Boyutlandırma Aracı isimli bir yazılım da geliştiren Dr. Çınar, son projesini ve başarısını şöyle anlattı:

"Bu ödüle bireysel olarak başvurulamıyor. Birinin sizi bu ödüle uygun bulması ve enstitüye önermesi gerekiyor. Michigan Üniversitesi'nde daha önce birlikte çalıştığım hocam beni bu ödüle layık görerek başvuruyu yaptı. Bu ödül, uçaklardaki otopilot sistemini tasarlayan Lawrence Sperry'i onurlandırmak için 1936'dan beri neredeyse her yıl bir kişiye veriliyor. Daha önce Türkiye'den bu ödülü kimse almamıştı. Bu ödülü almamın sebebinin elektriklendirilmiş uçak sistemlerine yaptığım katkılar olduğunu düşünüyorum."

Dr. Çınar, NASA tarafından geçtiğimiz kasım ayında kabul edilen bir diğer projesiyle ilgili detayları ve 2050 yılının hava sahasını şöyle anlattı:

"Amacımız emisyonları azaltmak ve bunu yaparken de uçakların performansını artırmayı sağlamak. Geleceğin teknolojileriyle üretilmiş uçakların  sadece yüksek performanslı ve düşük emisyonlu değil aynı zamanda az maliyetli olması gerekiyor. Bu projede kullanacağımız enerji sistemlerinin yanı sıra heyecan verici tasarımlara da bakıyoruz. Örneğin normalde yolcu uçakları iki motorlu olur. Ancak biz 8-10 elektrik motorunun olduğu bir uçak tasarlıyoruz. Bu, uçakların güvenliği açısından da çok önemli bir gelişme olacak. Çünkü uçaklar zaten güvenlik nedeniyle şu an tek yerine çift motor taşıyor. 2050 yılında ise bu kapsamda daha verimli, güvenilir ve ucuz uçakları kullanmamız mümkün olabilecek."

(Hürriyet)


“Marmara Denizi'ni kurtarmak için 1 milyar dolar gerekiyor” – Prof. Dr. Bayram Öztürk anlatıyor