T24 Bilim / Teknoloji
Elektrikli araçların (EV) popülerliği artarken, sürücüler araçların pil performansları hakkında önemli bilgiler ediniyorlar. Özellikle kış aylarında EV pillerinin performansında gözle görülür bir düşüş yaşanıyor.
Elektrikli araçların çoğunda, enerjiyi depolamak ve serbest bırakmak için kimyasal reaksiyonlara dayanan lityum iyon piller kullanılıyor. Bu reaksiyonlar sıcaklığa duyarlı oldukları için soğuk havalarda pilin iç direnci artıyor. Bu artış, lityum iyonlarının anot ve katot arasında yavaş hareket etmesine neden olurken, böylece pilin enerjiyi verimli bir şekilde saklama ve iletim kapasitesi azalıyor.
Soğuk hava ayrıca, iyonların hareketini kolaylaştıran sıvı veya jel elektrolitlerin viskozitesini artırır. Bu durum, enerji transferini daha da zorlaştırır ve kullanılabilir gücün azalmasına yol açar. Sonuç olarak, donma koşullarında bir EV'nin menzili yüzde 20-30 oranında düşebilir, bu da aracın kış performansının düşük olmasına sebep olur.
Soğuk havalarda EV'lerin kullanım şekilleri de değişir. Aracın içini ısıtmak, camları buzdan arındırmak, koltukları ve direksiyonu ısıtmak gibi işlevler ekstra enerji tüketir. İçten yanmalı motorlu araçların aksine, EV'ler bu işlevler için motordan gelen fazla ısı yerine pillerden güç çekmek zorundadır. Bu durum, pillerin daha fazla yük altında kalmasına ve performansında daha fazla düşüşe yol açar.
Chip'te yer alan habere göre, elektrikli araç üreticileri, bu zorlukları hafifletmek için çeşitli teknolojiler sunuyor. Örneğin, birçok EV, sürücülerin araç henüz şarjda iken aküyü ve kabini önceden ısıtmasına olanak tanıyan ön koşullandırma sistemleri ile donatılmıştır. Bu sistemler, aracın menzilini korumakla kalmaz, aynı zamanda kullanıma hazır hale gelmesini de sağlıyor.