T24 Dış Haberler
Milyarder Elon Musk'ın sahibi olduğu
Elon Musk’s X just sued a nonprofit advertising group out of existence
GARM, yaptığı açıklamada, faaliyetlerini durdurma kararı aldığını duyurdu.
Musk'ın sahibi olduğu X, reklamları boykot etmek için komplo kurduğunu iddia ettiği GARM grubuna karşı bir dava açtı. Grup, cuma günü yaptığı açıklamada, "GARM küçük, kar amacı gütmeyen bir girişimdir ve ne yazık ki amacını ve faaliyetlerini yanlış yorumlayan son iddialar dikkat dağınıklığına neden olmuş ve kaynaklarını ve finansmanını önemli ölçüde tüketmiştir. Bu nedenle GARM faaliyetlerini durdurma gibi zor bir karar almıştır" ifadelerini kullandı.
Dava, GARM'ın "Twitter'dan milyarlarca dolarlık reklamı toplu olarak kesmek için" örgütlendiğini, çünkü grubun Musk'ın 2022'nin sonlarında satın alınmasından sonra platformun marka güvenliği standartlarından sapmasından endişe duyduğunu iddia ediyor.
GARM nedir?
GARM, Dünya Reklamverenler Federasyonu tarafından yürütülen ve marka reklamlarının yasadışı ya da zararlı içerikle birlikte görünmesini engellemelerine yardımcı olmayı amaçlayan gönüllü bir reklam endüstrisi girişimi. GARM, X'in açtığı davaya karşı kendini savunacak.
GARM'ın 100'den fazla üyesi bulunuyor; bunların arasında Unilever ve Danimarkalı enerji şirketi Orsted de bulunuyor. Bu şirketler davalı olarak görünüyor.
GARM, 2019 yılında Christchurch Yeni Zelanda Camii'ne düzenlenen ve katilin Facebook üzerinden canlı yayınladığı silahlı saldırının ardından kuruldu. Gruptan yapılan açıklamada, bu olayın ardından markaların reklamlarının yasa dışı ya da zararlı içeriklerin yanında yer alması gibi sorunlarla karşılaştıkları belirtildi. GARM, grubunun bu tür reklamları 2020'de yüzde 6,1'den 2023'te yüzde 1,7'ye düşürdüğünü söyledi.
X: Hiçbir küçük grup para kazanılan şeyleri tekeline almamalı
GARM'ın faaliyetlerinin durdurma kararı aldığını açıklaması, Musk ve X CEO'su Linda Yaccarino için geçici bir zafer anlamına geliyor.
X CEO'su Yaccarino, "Hiçbir küçük grup para kazanılan şeyleri tekeline alamamalıdır. Bu önemli bir kabul ve doğru yönde atılmış gerekli bir adımdır. Ekosistem çapında bir reformun gelmekte olduğu anlamına geldiği için umutluyum" paylaşımında bulundu.
Ancak Check My Ads Institute adlı gözlemci grubunun kurucuları Nandini Jammi ve Claire Atkin yazdıkları bir yazıda, davanın daha fazla reklamvereni X'ten uzaklaştırabileceğini belirtiyor. Yazıda, "Herkes X'te reklam vermenin reklamverenler için tehlikeli bir iş ilişkisi olduğunu görebilir" ifadeleri kullanıldı.
Birçok marka, reklamlarının Musk'ın da zaman zaman desteklediği yanlış bilgilendirme veya nefret söylemiyle birlikte yayınlanabileceği endişesiyle harcamalarını geri çekmişti. Musk ayrıca geçen yıl platformdan ayrılan markalara "defolup gitmelerini" söylemişti.
X yöneticileri, zaman zaman şirketin reklam işlerinin iyiye gittiğini ima etse de CEO'su Yaccarino pazartesi günü yayımladığı bir videoda GARM üyeleri için "X'i boykot etmek için komplo kurdular, bu da gelecekte başarılı olma yeteneğimizi tehdit ediyor" dedi ve reklam dolarlarındaki kaybın şirketi "uzun vadeli risk altına" soktuğunu ekledi.
GARM'ın faaliyetlerini durdurması diğer medya gözlemcileri için endişe yaratabilir ancak bir yargıç daha benzer bir davada kâr amacı gütmeyen bir kuruluşun yanında yer almıştı.