Gazeteci Fatih Altaylı, Çanakkale Köprüsü ve bağlantı yollarının yapım artı işletme süresinin 16 yıl 2 ay 12 gün olduğunu belirterek, "Köprü garanti geçiş ücreti araç başı 15 euro. Otoyol geçiş ücreti araç başı 0,08 euro/km Garanti trafik günde 45.000 araç. Bugüne kadar bu köprüden günde geçen araç sayısı en fazla 14.000 oldu ve her gün yaklaşık 40 bin aracın parası köprü ve otoyolu yapan müteahhite kamu kaynaklarından yani sizin benim vergilerimden, sizin maaşlarınıza yapılmayan zamlardan ödeniyor" diye yazdı.
Bugüne kadar günde geçen araç sayısının en fazlı 14 bin olduğunu kaydeden Altaylı, "18 Mart 2022 tarihinde açılan köprü için bu para 14 yıl daha ödenmeye devam edilecek. Şimdi gelelim millete sokulan kazığın ve müteahhitlere yapılan kıyağın ikinci bölümüne. Yani çevre yoluna.
Sistemin daha iyi çalışabilmesi için Kınalı ile Malkara arasındaki 127 kilometrelik otoyolun da yapılması için köprüyü yapan Limak-Yapı Merkezi konsorsiyumu ile anlaşılmış. Tabii ki ihalesiz bir biçimde. İşletme süresine 4,5 yıl eklenmek suretiyle. Şimdi Limak, bu iş için kredi arıyor ve elbette Hazine garantili. İşletme süresinin uzatılmasıyla bu işi yapan müteahhitlere sadece köprü geçişinden sağlanacak ek gelir 45 bin araç x 15 euro x 1650 gün yani toplam 1 milyar 113 milyon 750 bir Euro olacak.
Otoyollardan ise 0,08 x 215 km x 45.000 araç x 1650 gün yani toplam 1 milyar 277 milyon 100 bin Euro müteahhitin cebine girecektir. Bu hesabı yapınca yine iktidara yakın bir inşaat firmasının tepe yöneticilerinden birine Malkara-Kınalı arasında yapılacak 127 km’lik otoyolun maliyetini sordum.
“Biz de o işle ilgilenmiştik. Hemen söyleyeyim. Arazinin özellikleri nedeniyle 600 bilemedin 650 milyon dolar civarındadır” dedi. Anlayacağınız 600 milyon dolarlık bir iş için, Çanakkale Köprüsü’nü yapan konsorsiyumun cebine 2 milyar 390 milyon 850 bin dolar daha koyuldu" ifadelerini kullandı.
Yazının tamamı için tıklayın...