Metaverse'ün moderasyon ya da denetlenmesi yönü oldukça tartışmalı bir konu çünkü milyarlarca avatarın canlı sohbetlerini izlmeye çalışmak sadece teknik olarak zor değil; aynı zamanda bu avatarların aktivitelerinden kaynaklanan devasa büyüklükte verilere ne olacağı da önemli bir soru.
Stanford Üniversitesi tarafından yapılan bir araştırma, sanal gerçeklikte geçirilen 20 dakikada 2 milyar tekil beden hareketi kaydı oluşturulduğunu bulmuştu. Bu, şirketler için yeni bir zengin veri akışı anlamına geliyor.
Immersive Wire adlı teknoloji bülteninin editörü Tom Ffiske, metaverse'te çalışacağımızı düşünmek için fazla etken olduğu görüşünde.
Ffiske, "Metaverse tartışmalarının önünde hala zorluklar var, tanımı hala sorunlu ve tartışmalı. Terimin tanımı hala eksik ve tartışmalıyken gelecekte metaverse evreninde çalışıp çalışmayacağımızı söylemek gerçekten zor" diyor.
Henüz metaverse'ün ne olduğu konusunda hiç kimse somut bir şey söyleyemese de, piyasa değerinin oldukça yüksek olacağı yönünde kararlı tahminler var.
'Şirketlerin neden burada olduklarını sorgulamalı'
McKinsey'e göre metaverse'ün piyasa değeri 203'da 5 trilyon doları bulacak.
Benzer şekilde danışmanlık şirketi Gartner, 2026'da dünya nüfusunun en az dörtte birinin günde en az bir saatini metaverse evreninde geçireceğini tahmin ediyor.
Canalys araştırma şirketinin baş analisti Matthew Ball ise bu öngörülere katılmıyor. Ball metaverse projelerinin 2025'e kadar tamamen kapanmış olacağını düşünüyor.
Ball, şirketlerin metaverse'te bulunma amaçlarını sorgulamaları gerektiğini düşünüyor:
"Her şirketin bir VR başlığıyla çalışanlarının avatarlarını selamlaması ya da sanal modellerini görselleştirmesi gerekmiyor. Ya da her işletmenin toplantılara VR başlıklarıyla katılması da... VR kadar güçlü ve zaruri olan Zoom ve Teams üzerinden neredeyse sorunsuz görüşmeler daha az yükle yapılabiliyor."
Dijital markalama şirketi RGA'in yaratıcılıktan sorumlu mütevelli heyet üyesi (CCO) Tiffany Rolfe'un ekibinin bir bölümü halihazırda metaverse'te çalışmış.
Firma, telekomünikasyon şireti Verizon için pandemi döneminde Fortnite'ta bir Amerikan futbolu stadyumu yaptı.
Aynı zamanda Meta ile birlikte Horizon Worlds içinde bir müzik dünyası geliştirmek için çalıştılar.
Rolfe bu çalışmaları sırasında, halihazırda bilgisayarda tasarım yapan kişilerin VR başlıklarını takarak diğer geliştiricilerle birlikte sanal ortamda çalıştığını söylüyor.
Yeni çalışma biçimleri yeni soruları getiriyor ve bunlardan biri de çalışanların sanal gerçeklik başlıklarını giyinme süresi.
Rolfe, "Ekibim, her iki saatte bir ara veriyordu" diyor
İnsanların sanal gerçeklikte halihazırda çalışıyor olması, metaverse evreninin bir iş yeri olarak pekala bir geleceği olabileceğini gösteriyor.
Ancak orada var olacak işler muhtemelen bizim gerçek dünyada yaptığımızdan çok farklı olacak.
Günlük işe gidip gelme rutininin gelecekte (sanal) bir gerçeklik haline gelmesi için ise muhtemelen uzun yıllar geçmesi gerekecek.