T24 Dış Haberler
Güney Kaliforniya Üniversitesi'nin Annenberg Kapsayıcılık Girişimi tarafından yapılan yeni bir çalışma, 2007 ile 2022 kadar en çok hasılat yapan bin 600 filmini inceleyerek Hollywood'un cinsiyet, ırk, etnik köken, LGBTİQ+ kimliği veya engellilik açısından temsillerde önemli değişiklikler olup olmadığını araştırdı.
ABD'li Time dergisinde Eliana Dockterman imzasıyla yer alan analiz yazısına göre, sonuçlar, birkaç umut verici değişim dışında film ve eğlence endüstrisinin kalbi Hollywood'da dikkate değer bir değişim yaşanmadığını gösteriyor.
Son yıllarda #OscarsSoWhite and #MeToo gibi hareketler Hollywood'un kırmızı halı sohbetlerini ve sosyal medyayı sallamıştı.
Annenberg Kapsayıcılık Girişimi'nin başkanı Stacy L. Smith, "Araştırma bize sektörün, eşitsizlik ve ayrımcılığa yol açan sistemik süreçleri değiştirmek için uzmanların müdahalesi olmadan nasıl değişeceğini bilmediğini gösteriyor" dedi.
Asyalı temsilinde büyük ilerleme
Son 16 yılda ekranda konuşan Asyalı karakterlerin oranı yüzde 3,4'ten yüzde 15,9'a fırladı. Aynı zaman diliminde Siyah karakterler yüzde 13'ten yüzde 13,4'e yükselerek çok az bir değişim gösterdi. Latin karakterlerin oranı sadece yüzde 3,3'ten yüzde 5,2'ye yükseldi.
Asya Pasifik kökenli yaratıcıları ve şirketleri destekleyen ve onlara yatırım yapan Gold House'un CEO'su ve Kurucu Ortağı Bing Chen, Asyalı karakterler konusunda yaşanan bu olumlu değişimi olumlu karşıladığını ancak tüm çok kültürlü toplulukları desteklemeleri gerektiğini hatırlattı.
Chen'e göre Asyalı karakterlerin ekranda daha fazla görünmesi için üç önemli dönüm noktası var. İlki; 2018'de, 1993'te gösterime giren "The Joy Lock Clubd"an bu yana 25 yıl içinde büyük bir Hollywood stüdyosunun çoğunluğu Asyalı oyunculardan oluşan ilk filmi olan "Crazy Rich Asians" filminin gerçek bir gişe rekortmeni olması. İkincisi ertesi yıl, kısmen ya da tamamen İngilizce diyaloglar içeren the "Farewell" ve "Parasite" filmlerin bütçelerine kıyasla gişede iyi performans göstermesi ve ödüller kazanması. Üçüncüsü ise "Parasite" ve "Everything Everywhere All at Once" filmlerinin ödülleri toplaması oldu. Parasite, "En İyi Film", "En iyi Yönetmen", "En İyi Özgün Senaryo" ve "En İyi Uluslararası Uzun Metraj Film" dahil olmak üzere dört Oscar kazanmıştı. "Everything Everywhere All at Once" filmi ise sürpriz bir gişe başarısıyla birlikte tüm zamanların en çok ödül alan filmi oldu.
Ayrıca Chen'e göre "Fresh Off the Boat", "Squid Game" ve "Kim's Convenience" gibi dizilerin de büyük bir kültürel etkisi oldu. Chen, "K-Pop'un bir kurum olarak yükselişinin, kitlelerin K-içeriğine alışmasına doğrudan ve dolaylı olarak katkıda bulunduğuna şüphe yok" yorumunu yaptı.
Smith, ABD'nin on yıllar boyunca küresel pop kültürü alanına hakim olmasına rağmen, bu gücün büyük bir kısmının ABD'ye yüksek oranlarda müzik, televizyon, film ve hatta sosyal medya içeriği ihraç eden Asya ülkelerine kaydığını ve K-Pop'un Kore dizisi Squid Game gibi kitlesel kültürel etkinliklerin önünü açtığını kabul ediyor.
Çalışmadan önemli veriler
Çalışmadan öne çıkan önemli veriler şöyle:
- "Barbie"nin gişe rakamlarının da gösterdiği gibi, kadınların başrolde olduğu filmler, stüdyolar bunları gerçekten yaptığında başarılı olabiliyor. 2022'de başrol ya da yardımcı başrollerin yüzde 44'ü kadınlara ve kız çocuklarına gitti; bu oran son 16 yılın zirvesi ve 2007'deki rakamın iki katından fazla. Ancak, genel olarak, oyuncu kadroları hala erkeklerin egemenliğinde. Konuşma rolü olan kadın karakterlerin oranı 2007'de yüzde 29,9 iken geçen yıl sadece 4,7 puan artarak yüzde 34,6'ya yükseldi.
- Beyaz olmayan kadınların ekrandaki temsilinde büyük adımlar atılmış olsa da 2010'ların sonu ve 2020'ler boyunca çok az ilerleme kaydedildi. 2022'de filmlerin yüzde 19'unda başrolde beyaz olmayan bir kadın yer alıyordu, bu oran 2007'de yüzde 1'di. Başrollerdeki beyaz olmayan kadınların oranı yıllarca sabit kaldı. Ve 2022'nin en iyi 100 filminden 70'inde hiçbir rolde beyaz olmayan kadın yer almadı.
- 2022'nin en iyi filmlerinde konuşan karakterlerin yalnızca yüzde 2,1'i LGBTİQ+ olarak tanımlandı; bu oran Annenberg Kapsayıcılık Girişimi'nin ölçüm yapmaya başladığı 2014 yılından bu yana anlamlı bir değişiklik göstermedi. 2022'nin en iyi 100 filminde 5 transseksüel karakter vardı, bu da 9 yılın en yüksek noktasıydı, ancak bu 5 karakterin 4'ü tek bir filmde yer aldı: Bros.
- Annenberg'in istatistikleri kaydetmeye başladığı 2015 yılında yüzde 2,4 olan büyük bir filmde engelli olarak konuşan karakterlerin sayısı 2022'de sadece yüzde 1,9'du.