Kredi daralması iç pazarda satışları vururken, "daha fazla sıkılaşmaya gideceğiz" mesajı otomobil sektörünü endişelendirdi. Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) Başkanı Ali Haydar Bozkurt, "1,5 milyon TL olan bir araç için maksimum 250-300 bin lira kredi veriliyor. Bu açıdan, kredilerin daha fazla kısılmasına ihtiyaç olup olmadığına bakmakta fayda olacaktır" dedi.
Otomotiv sektörü zor bir yılın son çeyreğine adım attı. Artan kur ve enflasyon etkisiyle yatırım amaçlı yapılan satışlar iki ay öncesine kadar hız kazanırken, Ağustos 2023 itibarıyla rekor satışlar geride kalmaya başladı.
Enflasyonu düşürmek için tüketimi kısan ekonomi yönetimi sert faiz artışlarıyla birlikte ekonomik görünümü dengelemeye çalışıyor. Bu süreçte kredi kanalları kısılmaya başlarken, gerçek ihtiyacı olanların bile otomobile ulaşması gittikçe zorlu hale geliyor.
Neredeyse en ucuz otomobilin liste fiyatı 1 milyon liraya ulaştı. Bunu krediyle almak isteyen tüketici yarısına bile kredi bulamıyor. Otomotiv sektörü temsilcileri durumdan şikayetçi.
ODMD, geçen hafta Hazine Bakanı Mehmet Şimşek’in açıklaması üzerine açıklamalarda bulundu.
Karar gazetesinin haberine göre; ODMD Başkanı Ali Haydar Bozkurt, ekonomik yol haritasının desteklenmesinin büyük bir önem taşıdığının altını çizerek, krediye ulaşım konusundaki görüşlerini paylaştı. Bozkurt, "Kredilerin daha da kısılması konusunu değerlendirdiğimizde, normal pazar koşullarında bireysel müşterilerin yüzde 70’i kredi kullanarak araç almaktaydı.
Geldiğimiz noktada bu oranın yaklaşık yüzde 20-25 oranlarına gerilediğini gözlemlemekteyiz. Bununla birlikte kredi kullanan müşterilerin de, ortalama 1.5 milyon TL olan bir araç için maksimum 250-300 bin lira kredi kullanabildiğini görmekteyiz. Bu açıdan, kredilerin daha fazla kısılmasına ihtiyaç olup olmadığına bakmakta fayda olacaktır" dedi.
"Pazarın 700 bin adetlerin altına inmemesi önemli"
Bozkurt, atılan bu hamle üzerine, "Şu anda içinden geçtiğimiz süreçte, en büyük ve en önemli sorunumuz enflasyon olarak öne çıkıyor. Enflasyonla mücadelede ise öncelik cari açık konusuna çözüm bulmaktır. O nedenle, akla ilk gelen müdahalenin ‘iç tüketimin düşürülmesi’ olması da oldukça anlaşılabilir bir durumdur" diye konuştu.
Pazardaki daralmayı değerlendiren Bozkurt, mevcut yatırımlara dikkati çekerek, şu ifadeleri kullandı:
"Toplam pazarın 700 bin adetlerin altına inmemesi önem arz etmektedir. Aksi takdirde sistem kendi kendini taşımakta zorlanabilecek, istihdam kayıplarına kadar gidebilecek başka olumsuz sonuçları da beraberinde getirebilecektir.
Enflasyon ve cari açıkla mücadele açısından takip edilecek mali disiplinin gerekli olduğunu düşünüyor ve bunu sonuna kadar destekliyoruz. Ancak toplam otomotiv pazarının 700 bin adedin altına inmemesi adına, kredi konusunda bireysel ve kurumsal müşteriler açısından da dengeleri doğru bir noktada tutmamız gerekmektedir."