Toyota Türkiye CEO'su Ali Haydar Bozkurt, otomobil sahibi olmak lüks olmamalı diyerek araç almak isteyenlerin krediyi erişiminin kolay olması gerektiğini söyledi.
Habertürk'ün aktardığı habere göre, otomobil üretimindeki enerji maliyetlerinin artmasının, araç fiyatlarına yansımaya başladığına değinen Bozkurt, "Yurtdışındaki üretim maliyetlerinin artışı, her ay araçların euro bazındaki fiyatlarını artırıyor. Üretim kısıtı var, baz fiyatlar artıyor. Araçlara 300 euro gelen zam, ÖTV sistemi yüzünden tüketiciye 10 bin TL zam olarak yansıyor. Bu bir dönem daha devam edecek gibi görünüyor" uyarısında bulundu.
Tüketicilerin finansmana ulaşımda sıkıntılar yaşandığı söyleyen Bozkurt, otomobilin bir lüks olmadığının altını çizdi. Bozkurt, "Kredi erişimlerinde sıkıntı yaşanıyor, otomobile ulaşımın bu kadar zor olmaması lazım. Araç almak isteyenlerin krediye erişiminin kolay olması gerekli. Kurumsal satışlarda da kredilerde sıkıntı yaşanıyor. Yüksek faizlere rağmen tüketici kredi almak istiyor, ama veren yok. Yüzde 80 enflasyon olan bir ülkede hiçbir kurum yüzde 20-25 seviyesinden kredi vermek istemiyor" görüşünü paylaştı.
"Otomobil yatırım aracı olmamalı"
Toplam pazarın bu yıl geçen yıl ile benzer seviyelerde kapanacağını kaydeden Toyota Türkiye CEO'su, "Kasım ve Aralık'ta mucizevi bir araç sayısı bulunamaz ise, pazar geçen yılın az altında 750 bin adetlerde biter. Toyota olarak biz de 50 bin adet gibi satışa ulaşırız, araç olsa 80 bin adet de satardık. 2023'te ise pazarda en fazla 800 bin adetlik satış bekliyoruz" dedi.
Araç fiyatlarının artmasına rağmen talebin çok azalmadığını anlatan Bozkurt, "Hem ihtiyaç hem de paranın değerini korumak için alanlar sebebiyle araç talebi düşmüyor. Bize göre otomobil yatırım aracı olmamalı ama mevcut şartlarda o hale geldi" diye konuştu.
Avrupa'da yaşanan enerji krizi ve resesyonun ayak seslerinin, otomotiv pazarına olası etkileri hakkında da konuşan Bozkurt, net mesajlar verdi.
Ali Hayda Bozkurt, "Avrupa'da resesyon nedeniyle pazar daralırsa, orada satılamayan araçları buraya getirmek gibi bir planımız yok. Aksine, orada pazarın küçülmesi Türkiye'nin ihracatını olumsuz etkiler. Avrupa'daki üretimlerin kısılması ise, Türkiye pazarını küçültebilir" dedi.