Başta Temu olmak üzere yabancı siteler aleyhine alınan kararlara rağmen bu yılın ilk iki ayında e-ithalat anlamına gelen yabancı kartlar ile yurtdışından yapılan online alışveriş 43 milyar TL’yi aşarak, e-ihracatın yaklaşık iki katı değere ulaştı.
Ekonomim'den Yener Karadeniz'in haberine göre, Türkiye’nin online dış ticaret dengesinde ithalat lehine gelişmeler hız kesmeden devam ediyor. 2024’te ilk kez açık veren dijital ticarette, 2025’in ilk iki ayında e-ithalat, e-ihracatın iki katına ulaştı. Artan açık karşısında yasal düzenlemeler de hız kazandı. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre 2025 yılının Ocak-Şubat döneminde yabancı kartlar ile yurtdışından yapılan online satışların toplam değeri 23,4 milyar TL olurken, aynı dönemde yerli kartlar ile yurtdışından yapılan online alışverişlerin değeri 43,8 milyar TL’ye ulaştı. Böylece dijital ticaret dengesi, 2024’ün ardından bu yıl da ithalat lehine açık vermeyi sürdürdü. Geçmiş yıllarda söz konusu alanda net ihracatçı olan Türkiye, online dış ticarette 2024 yılında 217,9 milyar TL e-ithalat karşılık 158,9 milyar TL e-ihracat ile ilk kez net ithalatçı konumuna geçmişti. Geçen yılın tamamında online dış ticaret açığı 59 milyar TL’yi bulmuştu.
Küresel online ticaret sitelerinin agresif kampanyaları, platformların özel fiyatlamaları ve gümrük muafiyet sınırlarının etkisiyle yurtdışından alışveriş geçen yıl hızla arttı. Özellikle Çin menşeli ürünler başta olmak üzere, tekstilden elektronik eşyalara kadar birçok kategoride Türkiye’ye yoğun bir mal girişi yaşandı. Burada da Temu ve Shein gibi Çin merkezli online ticaret siteleri başı çekti. Çin devleti tarafından desteklenen bu sitelerin agresif pazarlama teknikleri ile e-ithalatın hızla artması, yerli üreticiler ve küçük e-ticaret satıcıları açısından ciddi bir rekabet baskısı oluşturdu. Bunun üzerine 2024 yılı ortasından itibaren çeşitli yasal düzenlemeler devreye alınmaya başlandı.