T24 Dış Haberler
Birlemiş Milletler’in (BM) eğitim, bilim ve kültür ajansı UNESCO, yayınladığı raporda sınıftaki aksamalarla mücadele etmek, öğrenmeyi geliştirmek ve çocukları siber zorbalıktan korumaya yardımcı olmak için akıllı telefonların okullarda yasaklanmasını tavsiye etti.
Cep telefonunun aşırı kullanımının eğitim performansının düşmesiyle bağlantılı olduğuna dair kanıtlar bulunduğu ifade edilen raporda, dijital teknolojinin her zaman “insan merkezli” bir eğitim vizyonuna tabi olması ve asla öğretmenlerle yüz yüze etkileşimin yerini almaması gerektiği belirtildi.
Özellikle üniversitelerde küresel boyutta artan online eğitimle, öğrenme sürecinin sosyal boyutu ikinci plana geriledi. Raporda, eğitimin sosyal boyutunun ihmal edilmemesinin önemine vurgu yapılarak, “Bireyselleşmeyi artırma çağrısında bulunanlar, eğitimin ne olduğu konusunu gözden kaçırıyor olabilirler” denildi.
UNESCO Genel Müdürü Audrey Azoulay, dijital devrimin ölçülemez bir potansiyelinin olduğunu, ancak eğitimde nasıl kullanıldığına dikkat edilmesi gerektiğini ifade etti. Kullanımın, öğrencilerin ve öğretmenlerin zararına olmaması gerektiği, daha iyi öğrenme deneyimleri ve refaha yönelik olması gerektiğini savundu. Azoulay, “Çevrimiçi bağlantılar insan etkileşiminin yerini tutamaz” dedi.
UNESCO’nun raporunda Çin’den örnek verilerek, ülkenin dijital cihazların öğretim aracı olarak kullanımına sınır getirdiği, bunu tüm öğretim süresinin yüzde 30’u ile sınırlandırdığı belirtildi.
Dünya genelinde 200 eğitim sistemi üzerinde yapılan analize dayanarak, her altı ülkeden birinin okullarda akıllı telefon kullanımını yasa ya da rehberlik yoluyla yasakladığı tahmin ediliyor. Bu ülkeler arasında 2018'de ilgili politikasını uygulamaya koyan Fransa ve 2024'ten itibaren kısıtlamalar getirecek olan Hollanda da yer aldı.