07 Eylül 2024

Yeni slogan: Ağırbaşlı, mütevazı, minimalist ol

Tasarımcı Jools Lebron'un çalışan kadınlara yönelik yayınladığı "Nasıl ağırbaşlı olunur" başlıklı videosunda kullandığı "very denure, very mindful" sözleri, dakikalar içinde tıklanma rekoru kırarak sosyal medyada viral oldu. Türkçe karşılığını "dikkatli, ağırbaşlı, mütevazı" olarak nitelendirebileceğimiz bu sözler, hızla yayılıp moda dışındaki disiplinleri de etkiledi

Geçtiğimiz yıl ortaya çıkan "quiet luxury" akımı, henüz tam olarak rayına oturmamış olsa da, sosyal medya devamlı olarak akımın uzantılarını üretiyor.

"Old money" teriminden sonra ortaya atılan "zengin gibi görünmek", "gizli zenginlik" gibi olgular da aynı kapıya çıkıyor; kemikleşmiş aristokrasi kodlarına giyim yolu ile göz kırpmak.

Paris'te bulunan L'institute Français de la Mode'un (Fransız Moda Enstitüsü) yayımladığı bir bültene göre, Instagram, TikTok gibi sosyal medya uygulamalarında yükselişte olan bu eğilimler Z kuşağının ilgisinden doğuyor.

15-29 yaş aralığındaki genç kitle, 1950'li yıllarda Amerika'da doğan Preppy gibi tarihe geçmiş bazı akımlara ilgi duyuyor. Kolej tarzı olarak da bilinen Preppy, ilk başlarda yüksek statüye bir ayrıcalıkmış gibi algılanmış olsa da daha sonraları moda tasarımcıları tarafından geliştirilerek tüm dünyayı etkilemişti.

Amerikalı tasarımcı Ralph Lauren, hazır giyim sektöründe üne kavuştuktan sonra ürün yelpazesini genişleterek markasını bir yaşam felsefesine dönüştürmüştü.

Ralph Lauren

New York'ta şık bir bölgede oturan, golf oynayan, giyim tarzını kaliteli ve minimalist çizgilere oturtmuş şık bir ailenin yarattığı yaşam felsefesi…

Avrupa ise tarihten gelen ve aristokrasisinin mirası olan "old money" olgusunu, belirli aralıklarla moda trendlerine taşıyor.

Z kuşağı şimdilik bu kodlardan esinlenmeyi hedefliyor. Tabii ki Loro Piana, The Row, De Bonne Facture gibi lüks sektörünün minimalist markaları da sosyal medyanın nabzını devamlı yoklayan hızlı moda sektörünün ağına girmiş durumda.

Sosyal medyanın henüz hayatımıza girmemiş olduğu yıllarda, moda trendleri dünya modasına yön veren büyük markalar tarafından belirlenirdi. Senede iki kez gerçekleştirlen moda haftalarında, bir sonraki sezonun ana hatları görürcüye çıkar, oradan dergilere yansırdı.

Günümüzde, internet aracılığı ile yeni bir trendin doğması işten bile değil.

Artık ünlü marka ve tasarımcılar bile koleksiyon hazırlarken sosyal medya fenomenlerini kılavuz olarak görüyorlar.

Sosyal medya fenomeni, tasarımcı Jools Lebron'un çalışan, ofise giden genç kadınlara yönelik yayımladığı "Nasıl ağırbaşlı olunur?" videosu ile çok kısa sürede viral oldu. Ofis ortamında, saç ve makyaj stili, giyim tarzı ile "sessiz zerafet" kodlarına uyumu anlattığı video çekiminin sonunda söylediği "very demure, very mindful" sözleri ise moda dışındaki disiplinleri de etkiledi.

İlk videosu, 7 milyon, ikinci yayını ise 34 milyon kez tıklanan Lebron, bundan sonrasını nasıl getirir bilinmez ancak şimdilik tam bir fenomen olmuş bile.

Türkçe karşılığı "dikkatli, ağırbaşlı, mütevazı" olarak nitelendirebileceğimiz bu sözlerin etkisi Beyaz Saray'a kadar ulaşmış. Joe Biden, X hesabından yayımladığı bir mesajda "Çeşitli eylemlerle yaklaşık 5 milyon Amerikalının öğrenci borcunu iptal etmek… Very mindful, very demure…" şeklinde yorumlayarak TikTokercının sözlerinin slogan haline gelmiş olduğunu kanıtlamış.

Lebron, bu sözleri sarf ederken on dakika sonrasını öngörmüşüydü bilinmez ancak Washingtonlu Jefferson Bates, hemen notere koşarak sözlerin tescilini alarak açıkgözlülük yapmış.

Mutlu hafta sonları.

Alex Akimoğlu kimdir?

Alex Akimoğlu, 1976 yılında Fransa'ya giderek Sorbonne Üniversitesi Fransızca ve Joffrin Byrs Akademisi moda tasarımcılığı bölümlerini bitirdi. Aynı zamanda École Supérieure de Journalisme'de (Gazetecllik Yüksek Okulu) öğrenim gördü.

Pierre Cardin, Jean Louis Scherrer ve Japon markası Hanae Mori'de tasarımcı olarak Paris ve Tokyo'da kariyerini sürdürdü.

London Kent University, İstanbul Ticaret Üniversitesi ve İstanbul Bilgi Üniversitesi moda tasarım bölümlerinde akademisyen olarak görev aldı.

Radikal gazetesinde başladığı moda yazarlığına (1997-2007), Referans gazetesinde “Moda Ekonomi” köşesinde (2009 - 2010), İstanbul Life m.o.d.a İstanbul köşesinde (2010 - 2019), ELLE Türkiye dergisinde ELLE Son Bakış köşesi ile devam etti.

2020 yılından beri T24'te yazıyor.

 

Yazarın Diğer Yazıları

Bir kadın başkan adayının stil anatomisi

Amerika Birleşik Devletleri başkan adayının Converse marka ayakkabılara olan tutkusunun bizzat kendisi tarafından ön plana çıkarılıyor olması da şüphesiz ustaca kurgulanmış bir stratejinin sonucu

Zarina’nın marka oyunları

Hızlı moda markaları bile yaratıcılık ve tasarım olgularının marka kimliğini yaratmadaki önemini kavrayarak yatırımlarını bu doğrultuya yöneltmiş durumdalar

56 yaşındaki eski First Lady, 21’lik transseksüel mankenle aynı podyumda

Victoria’s Secret, marka olarak eski altın çağına geri dönecek mi zaman gösterecek ancak plastik bebek tutkusundan vazgeçerek yeni bir strateji uygulamaya geçmesi geniş tüketici kitlesinin kızgınlığını bir nebze unutturacak şüphesiz

"
"