25 Ekim 2024

Nakkaş-Başakşehir’de şirket operasyonları

Türkiye’de kurulmuş bir şirketin sermaye paylarının Hollanda’da kurulu bir şirkete devrinin sebebi, Türkiye ile Hollanda arasında 1986 yılında imzalanmış ikili yatırım anlaşması olabilir mi?

Yap İşlet Devret (YİD) modeli ve dört yıl öncesi fiyatlarıyla, yaklaşık 8 milyar TL’ye Rönesans şirketine ihale edilen Nakkaş-Başakşehir otoyolu için, 11 mahalle ve köyde 125 parça arazi acele kamulaştırılacak.

Kuzey Marmara Otoyolu’nun (KMO) sekizinci kesimi olan Nakkaş-Başakşehir otoyolu için yapılacak acele kamulaştırma işlemlerine tabi kroki ve araziler, ada parsel numaraları ile birlikte Resmi Gazete’de yayımlandı. Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan imzalı kararda, toplamı 125’i bulan 11 köy ve mahalle şunlar:

Nakkaş, Yeşilbayır, Hadımköy,Ömerli, Şamlar, Tatarcık, Ispartakule,Firuzköy, Hoşdere, Kayabaşı, İkitelli.

25 kilometresi otoyol, 20 kilometresi bağlantı yolu olmak üzere toplam 45 kilometre uzunluğunda olack Nakkaş-Başakşehir otoyolu konusunda son haftalar finansman, ortaklık yapısı bakımından hareketli geçti.

Samsung’dan yönetici

Nakkaş Otoyol A. Ş. şirketine 10 Ekim 2024 tarihli Ticaret Sicil kayıtlarına göre, Seung Chan Jung, yönetim kurulu üyesi olarak atandı. Bu görevde 7 Ekim 2027’ye kadar kalacak olan Chan Jung, Samsung C&T yani Samsung İnşaat’ın Genel Müdürü. Samsung C&T de Samsung grubunun ilk şirketi olarak biliniyor.

Bu görevlendirmeden kısa bir süre sonra  EBRD bir açıklama yaparak şirkete 240 milyon euro kredi sağlandığını duyurdu. EBRD kredisinin 195 milyon euroluk kısmı EBRD’den, 45 milyon euroluk kısım ise Bank of China’dan sağlanacak.

EBRD’nin kredi açıklamasının hemen ertesinde de dünkü Resmi Gazete’de acele kamulaştırma kararının yayımlanması, bu kamulaştırma için finansmanın beklendiğini düşündürüyor. Gerçekten de Nakkaş-Başakşehir otoyolu için geçen hafta 18 Ekim’de finansal kapanış töreni düzenlenmişti. Güncel tutarlarla 1,43 milyar euro yatırım değerine sahip olduğu bildirilen projenin finansman kapanış töreninde  Samsung C&T’nin konsorsiyum ortağı olduğu belirtilmişti.

KMO kapsamındaki bu otoyol ile İstanbul trafik yoğunluğunun azaltılacağı, Halkalı, Başakşehir, Kayaşehir, Kayabaşı ve Bahçeşehir yerleşimlerinin ulaşım sorunlarının çözüleceği, Çam ve Sakura Şehir Hastanesine ulaşımın rahatlatılacağı belirtiliyor. Karayolları Genel Müdürlüğü resmi sitesinde, proje anlatılırken “Kanal İstanbul Projesi gerçekleştirildikten sonra geçişin batısında kalacak yerleşim yerlerine ulaşım imkânı sağlanması” diye bir ifade de dikkat çekiyor. Nakkaş-Başakşehir’in yeni ücretli yol ile İstanbul Havalimanı’na erişimi iyileştireceği de açıklandı.

Şirket operasyonu ve Hollanda faktörü

Nakkaş Otoyol A.Ş şirketi, Karayolları Genel Müdürlüğü ile Yap İşleit Devret Uygulama Sözleşmesi imzalamak için kurulmuş özel amaçlı bir şirket.

Nisan 2021’de 50 bin TL ile kurulan bu şirketin üç kurucu ortağı, Rönesans grubu bünyesindeki şu üç şirketti: RNS PPP Altyapı, RC Rönesans İnşaat ve REC Uluslararası.

Bu yılın başlarında önemli bir değişikliğe gidilerek Nakkaş Otoyol’u kuran Rönesans Grubu’ndaki şirketler paylarını, Hollanda’da kurulu NAK Infrastructure Investmen BV adlı şirkete devretti.

Uluslararası tahkim

Türkiye’de kurulmuş bir şirketin sermaye paylarının Hollanda’da kurulu bir şirkete devrinin sebebi konusunda bir tahminimiz olabilir. O da Türkiye ile Hollanda arasında 1986 yılında imzalanmış ikili yatırım anlaşması. Bu anlaşma, şirkete, uyuşmazlık halinde uluslararası tahkime gitme imkanı sağlıyor. Böylece Rönesans grubu, Yap İşlet Devret modelli otoyol projesi için bir şirket operasyonuyla, yapılan Uygulama Sözleşmesi için uluslararası tahkimin kapılarını hukuken açmış oluyor. Bu, projeye finansman sağlayacak olan kreditörlerin talebi olsa gerek…

Nakkaş Otoyol şirketi paylarının Hollanda merkezli şirkete devriyle şirket tek pay sahipli hale geldi. Ancak daha sonra bu yapı da değişti.

8 Ekim’de tekrar değişti

8 Ekim tarihli yeni kararla daha önce Hollanda’da kurulmuş bir şirket olan NAK Infrastructure Investment’in Nakkaş Otoyol şirketindeki payı yüzde 100’den yüzde 75’e düştü, NakkaşSPC İnşaat Yatırımları A.Ş’nin sermaye payı yüzde 24,998’e çıktı

İstanbul Portföy Yönetimi A.Ş Nakkaş Altyapı Girişim Sermayesi Yatırım Fonu’nun payı 0,002’ye çıktı.

Birçok okura oldukça teknik gelmesi muhtemel bu şirket gelişmeleri ve operasyonlarının milyonlarcaa vatandaşı ilgilendiren en önemli iki boyutu ise euro üzerinden verilmiş garantiler.

Henüz araç ve kilometre başına ne kadar olduğunu bilmediğimiz euro garantili, Nakkaş-Başakşehir otoyolu için dört yılda bu kadar şirket operasyonu yapıldığına, sermayedar şirketin Hollanda’ya taşındığına ve uluslararası finans desteği alındığına bakılırsa, paralı geçiş bedelinin çok yüksek olacağını tahmin etmek zor değil.

11 köy ve mahallede, 125 parça arazinin kamulaştırılacağı bu otoyol üzerinden Türkiye’de bütçeyi rehin alacak bir proje daha eklendiğini söyleyerek bitirelim.

Çiğdem Toker kimdir?

Çiğdem Toker, Diyarbakır'da doğdu. Denizli Lisesi'nden mezun oldu. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi'ni bitirdi. Gazeteciliğe üniversite öğrencisiyken Anka Ajansı'nda başladı. Günaydın, Ankara Ulus gazetelerinde, Nokta dergisinde stajlar yaptı.

Anadolu Ajansı'nın sınavlarını (1988) kazanarak, adliye, Devlet Güvenlik mahkemeleri (DGM), yüksek yargı muhabiri olarak çalıştı. 1990- 1993 yıllarında haftalık Ekonomik Panorama dergisinde; sonrasında da kesintisiz 15 yıl Hürriyet Gazetesi Ankara Bürosu'nda ekonomi muhabiri olarak görev yaptı. Burada maliye, vergi, özelleştirme, enerji, rekabet politikalarını izledi. 1994 ve 2001 ekonomik krizlerini, IMF ile ilişkileri, kriz kapsamında çıkarılan kanunların TBMM'deki yasama süreçlerini haberleştirdi. Çeşitli ülkelerde Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası toplantıları muhabir olarak takip etti.

Habertürk gazetesinin ilk Ankara temsilcisi olarak gazetenin Ankara bürosunu kurdu. İstifa ederek ayrıldı. İnternet gazetesi T24'ün ilk yayınlarında OECD'nin "Futbolda Kara Para Aklama" raporunu konu alan dizi yazısıyla yer aldı. Köşe yazarı ve Ankara Temsilcisi olarak çalıştığı Akşam gazetesinden, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu'nun (TMSF) el koyma sürecinde kendi isteğiyle ayrıldı.

2013- 2018 yılları arasında Cumhuriyet gazetesinde köşe yazarlığı yaptı. Gazetenin sahibi konumundaki Cumhuriyet Vakfı yönetimi değiştikten sonra kendi isteğiyle ayrıldı. 2018'de katıldığı Sözcü gazetesindeki yazılarına 2022 Kasım ayında 'küçülme' gerekçesiyle son verildi. Fox TV kanalında yayımlanan "Orta Sayfa" adlı haber programında yorumcu olarak yer alıyor.

Eleştirel finans haberciliği olarak da tanımlanan yazıları hakkında kimileri astronomik, çok sayıda manevi tazminat davası açıldı. Konusu bir imar haberi olan yazısı hakkında hapis cezası istemiyle yargılandı. Kamu ihaleleri ve şirketleri konu alan çok sayıda yazısı da Sulh Ceza hâkimlikleri kararlarıyla erişime engellendi.

Kitapları

- Adım da Benimle Beraber Büyüdü- Abdüllatif Şener, Doğan Kitap, 2008

- "Türkiye'de Sağlıkta Kamu Özel Ortaklığı - Şehir Hastaneleri" kitabına makale katkısı, İletişim Yayınları, 2018

- Kamu İhalelerinde Olağan İşler - Tekin Yayınevi, 2019

Ödülleri

- İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi "En Başarılı İktisat Muhabiri Ödülü" (1995)

- Sabah Gazetesi "Muammer Yaşar Bostancı Haber Yarışması Büyük Ödülü" (1997)

- Türkiye Ziraat Odaları Birliği "Basında Tarım Ödülü" (2000)

- Milliyet Gazetesi "Abdi İpekçi Barış ve Dostluk Ödülü" – "Taksiyarhis'in Zehra Teyzesi" başlıklı röportaj (2001)

- Türkiye Gazeteciler Cemiyeti- TGC "Sedat Simavi Gazetecilik Ödülü" |"Evcil'in Dönüşü" dosyası – (2005)

- European Press Prize "The Mystery of the Secret Funds" – "Yorumcu Ödülü"nde kısa liste (2015)

- Halkevleri "Basın Ödülü" (2016)

- Uluslararası Şeffaflık Derneği Ödülü (2016)

- İstanbul Tabip Odası "Basında Sağlık Ödülü" (2016, 2018 ve 2019)

- TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi "Emre Madran Koruma Ödülü" (2017 ve 2019)

- Eskişehir - Bilecik Tabip Odası "Halk Sağlığı Ödülü" (2017)

- ÇGD "Uğur Mumcu Araştırmacı Gazetecilik Ödülü" (2017)

- ÇGD Bursa Şubesi "Meslekte Dayanışma Ödülü" (2018)

- Sınır Tanımayan Gazeteciler Örgütü "Uluslararası Cesaret Ödülü - Kısa liste" (2018)

- Sedat Simavi Gazetecilik Ödülü – "Kamu İhalelerinde 21/b Usulü" dosyası- (2018)

- Türk Üniversiteli Kadınlar Derneği "Önder Kadınlar Ödülü" (2019)

- Rekabet Derneği "Adil Rekabete Katkı Ödülü" (2019)

- TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası "Hasan Balıkçı Onur Ödülü" (2020)

- Halkevleri Dayanışma Ödülü (2020)

- Ankara Tabip Odası – "Şehir hastanelerinin ekonomi politiğini tüm gerçekliğiyle ortaya koyarak kamuya ve sağlık çalışanlarına etkilerini görünür kılan haberleri" nedeniyle (2021)

- TMMOB Şehir Plancıları Odası - Kent Planlama Basın Ödülü (2021)

- İzmir Gazeteciler Cemiyeti "Hasan Tahsin Basın Özgürlüğü Ödülü" (2021)

- SES Eşitlik ve Dayanışma Derneği "Yılın Kadınları" Ödülü (2021)

- Alanya Gazeteciler Cemiyeti - Ulusal Basında Yılın Gazetecisi Ödülü (2021)

Yazarın Diğer Yazıları

Yaz saati işkencesi

Vatandaşın elektrik faturalarının bir de kalıcı yaz saati yüzünden yükselecek olması da ücret artışlarının enflasyonist etki doğuracağını vaaz edenlerin umurunda değil. Niye olsun? Değil mi ki söz konusu olan vatandaş?

IMF raporundan öğrendiğimiz

Her yıl bütçeden, bir grup şirkete şehir hastaneleri için kira ve hizmet bedeli altında ödenen milyarlarca lira yetmezmiş gibi, bu şirketlerin bütçeden para kazanabilmesi için Türkiye’nin dört bir yanında kapatılan onlarca kamu hastanesinin boşluğu doldurulamıyor

Atatürk Havalimanı ve bitmeyen kamu zararı

İki buçuk yıl önce yapılan ilk ihalede Yapı ve Yapı’nın verdiği yaklaşık 2 milyar 175 milyon TL’nin ne kadarının harcandığı şu anda bilinmiyor. Yeni ihaledeki teklif kabul edilirse, bir Millet Bahçesi için harcanan ve şirketlere giden 5 milyar TL’nin, neye değip değmediğini, ihaleyi yapanlar ile ekonomiyi yönetenler herhalde bizden iyi biliyordur

"
"