18 Mayıs 2024

2024'ün moda akımı Ladylike: Burjuva kadın imajının sokağa yansımış yeni versiyonu

Moda dünyasının 2024 yılı için biçtiği anahtar kelime, "Ladylike" olarak belirlendi. Geçtiğimiz yılın bombası "Quiet Luxury" (Sessiz Lüks) eğiliminin devamı olarak da nitelendirebileceğimiz bu yeni estetik algının genç jenerasyon üzerinde etkili olduğunu düşünüyorum

2016 yılında, Venezuellalı genç tasarımcı  Alexandra van Houtte tarafından kurulan arama motoru Tagwalk, 2024 yılını "Ladylike yılı" olarak ilan etti. Moda endüstrisinin en önemli uygulamalarından biri haline gelen Tagwalk, Ladylike trendinin sınırları içinde kalan görsellerde yüzde 208 oranında tıklama olduğunu açıkladı.

Peki, nedir bu Ladylike eğilimi? Türkçeye nasıl çevirebilirim diye düşünürken aklım "hanım hanımcık" terimi geldi. 1970'li yıllarda çekilen Türk filmlerindeki Filiz Akın, Hülya Koçyiğit, Türkan Şoray'la can bulan şık ve masum kadın karakterleri gibi.

Filiz Akın'ın zımba gibi dikilmiş ceket ve kalem etek veya pantolonlu görüntüsüne 2-3 sıralık inci kolyeyi de eklediniz mi, buyurun size 2024 yılının en revaçta olacak olan trendinin ana hatları.

Çin'de bilinen adıyla Douyin yani Tik Tok, 2024 yılının bu öne çıkan klasisizm rüzgârını 182 milyon kişi tarafından beğenildiğini açıklayarak onaylamış.

Quiet Luxury olgusunun devamı olarak kabul edilen Ladylike esprisi, burjuva kadın imajının sokağa yansımış yeni bir versiyonu olarak doğdu. Genç jenerasyon için büyükannelerinin dönemine denk gelen moda ikonları Prenses Grace Kelly veya Jackie Kennedy'ye özenme duygusunun modaya yansıması olarak da nitelemek mümkün.

Ünlü markalar ve tasarımcılar, 2024 sezonunun yaz ve kış koleksiyonlarını podyumlara ve görsellere aktarırken Ladylike olgusuna net şekilde göz kırptılar.

Amerikalı tasarımcı Marc Jacobs bu yeni akımın sinyalini, cep ve düğme detayları abartılmış ceket-etek imajı ile vermişti. 2024 yaz sezonu defilesinde sunulan dört cepli, ¾ kollu ceket modelinin XXL dikiş detayları ve mankenin saç modeli karikatürize edilmiş olsa da bu yeni akıma ışık tuttuğu kesin kanımca.

Moda endüstrisinde gelecek trendlerini belirlemekte söz sahibi olan diğer iki marka olan Miu Miu ve Céline de Jacobs gibi yeni eğilimi güçlü mesajlarla koleksiyonlarına yansıtıyorlar.

Böyle bir klasisizm rüzgârında Coco Chanel'i es geçmek mümkün değil şüphesiz.

Chanel'in erkek üniformalarından esinlenerek kadınlara empoze ettiği mitik ceket modeli, 1983 yılında markanın tasarımcılığını üstlenen Karl Lagerfeld'le güncellenmiş, tweed tayyör'ün hikâyesi bir daha rafa kalkması mümkün olmayacak şekilde yeniden yazılmıştı.

Ladylike'la gündeme gelen bir diğer detay ise mokasen ayakkabıların muhteşem dönüşü. Prada, Burberry, Chanel gibi markalar yaz sezonunda başlattıkları "almond shoes" (badem ayakkabı) trendinin 2024 versiyonunu, kış trendlerine de aktardılar.

1950'li yıllarda Amerika'da ortaya çıkan ve kolejli kız tarzı olarak da bilinen Preppy akımı, birkaç yılda bir güncellenerek gündeme geliyor. Badem uçlu mokasen pabuçlar bizi tekrar o yıllara götürüyor.

Ladylike trendinin bir diğer olmazsa olmazı olan triko ön plana çıkıyor. Kolsuz, kısa ve uzun kollu triko modelleri, tween-setler gardıroplarımıza geri geliyor.

Mutlu hafta sonları.

Alex Akimoğlu kimdir?

Alex Akimoğlu, 1976 yılında Fransa'ya giderek Sorbonne Üniversitesi Fransızca ve Joffrin Byrs Akademisi moda tasarımcılığı bölümlerini bitirdi. Aynı zamanda École Supérieure de Journalisme'de (Gazetecllik Yüksek Okulu) öğrenim gördü.

Pierre Cardin, Jean Louis Scherrer ve Japon markası Hanae Mori'de tasarımcı olarak Paris ve Tokyo'da kariyerini sürdürdü.

London Kent University, İstanbul Ticaret Üniversitesi ve İstanbul Bilgi Üniversitesi moda tasarım bölümlerinde akademisyen olarak görev aldı.

Radikal gazetesinde başladığı moda yazarlığına (1997-2007), Referans gazetesinde “Moda Ekonomi” köşesinde (2009 - 2010), İstanbul Life m.o.d.a İstanbul köşesinde (2010 - 2019), ELLE Türkiye dergisinde ELLE Son Bakış köşesi ile devam etti.

2020 yılından beri T24'te yazıyor.

Yazarın Diğer Yazıları

Yeni slogan: Ağırbaşlı, mütevazı, minimalist ol

Tasarımcı Jools Lebron'un çalışan kadınlara yönelik yayınladığı "Nasıl ağırbaşlı olunur" başlıklı videosunda kullandığı "very denure, very mindful" sözleri, dakikalar içinde tıklanma rekoru kırarak sosyal medyada viral oldu. Türkçe karşılığını "dikkatli, ağırbaşlı, mütevazı" olarak nitelendirebileceğimiz bu sözler, hızla yayılıp moda dışındaki disiplinleri de etkiledi

Kırmızı halıda Hollywood nostaljisi

Dünyanın en eski sinema etkinliği olan Venedik Film Festivali (La Mostra De Venise), 81. kez kapılarını açtı. Galaya katılan ünlü yıldızların seçmiş olduğu kostümler, Holywood'un altın çağını hatırlatır nitelikte idi. 28 Ağustos-7 Eylül tarihleri arasında gerçekleşmekte olan prestijli etkinlik süresince seçkin davetliler dışında  7. Sanat'a âşık sinemaseverler de aday filmleri izleyebilecekler

Hızlı moda sektörünün lokomotif markası Zara sınıf atlıyor

Yeni bir moda anlayışının kodlarını yaratma stratejisi çerçevesinde, far markası Zara'nın rotasını değiştirme kararı alan İnditex Grubu lüks sektörüne göz dikti. Berchka, Massimo Dutti, Pull & Bear, Oysho ve Stradivarius gibi başarıya ulaşmış hızlı moda markaları da İspanyol şirketinin bünyesinde yer alıyor 

"
"