24 Ağustos 2024

Hızlı moda sektörünün lokomotif markası Zara sınıf atlıyor

Yeni bir moda anlayışının kodlarını yaratma stratejisi çerçevesinde, far markası Zara'nın rotasını değiştirme kararı alan İnditex Grubu lüks sektörüne göz dikti. Berchka, Massimo Dutti, Pull & Bear, Oysho ve Stradivarius gibi başarıya ulaşmış hızlı moda markaları da İspanyol şirketinin bünyesinde yer alıyor 

Son zamanlarda sıklıkla dile getirilen "Zara'da fiyatlar artıyor" sözlerinin arkasında ince elenip sık dokunulmuş bir stratejinin hayata geçiriliyor olması gerçeği yatıyor aslında.

Birkaç sene önce hem erkek hem kadın koleksiyonlarında kapsül adı altında mini bölümler tasarlatarak dünyanın dört bir yanındaki mağazalarında nabız yoklamaya başlayan grup stratejistleri, moda endüstrisindeki gelişmelere bağlı olarak yeni kararlar üretiyorlar.

Geçtiğimiz yıl, Amerikalı fotoğrafçı Steven Meisel ile uzun yıllara dayanan iş birliğini başka bir boyuta taşıyan Marta Ortega, lüksle flört etmeye başladı. Linda Ewangelista, Gigi Hadid, Irina Shark gibi süper mankenler Meisel imzalı koleksiyona destek vererek markanın almakta olduğu yeni virajda boy gösterdiler.

Zara ayrıca köklü İngiliz ayakkabı markası Clarks'la iş birliğine giderek kadın ve erkek aksesuar koleksiyonlarının kalite çıtasını yükseltme yolunda bir adım daha atmış oldu.

Clarks ve Zara'nın ayakkabı koleksiyonundan

Kanımca Zara; LWMH, PPR, Chanel, Prada gibi dev grupların ellerinde bulunan lüks markalarının bilinçli bir şekilde ulaşılmaz seviyeye getirilmesinden doğan boşluğu doldurmak istiyor.

Bu boşlukta, lüks kodlarına aşina, tasarım ve kaliteye değer veren, yaratıcılığı algılayabilen ancak büyük markalara yönelmek istemeyen veya yönelemeyen oldukça geniş bir kitle heyecanla "yeni bir şeyler" bekliyor… 

Lüks kodlarının tüketici nezdinde yarattığı etkinin gücünü çok iyi bilen Zara, doğduğu günden beri ünlü markaların koleksiyonlarını süzgeçten geçirerek hızlı şekilde tüketiciye iletme taktiği uyguluyor. Yıllardan beri lüks sektörünün tasarım, yaratıcık ve imalat aşamalarındaki tüm taktiklerini gözlemleyen, içine sindiren hızlı modanın kurdu Zara, sınıf atlamak için kendini hazır hissetmekte haklı. 

Hızlı moda sektörü, kaçınılmaz bir şekilde devamlı değişime uğrayarak yoluna devam ediyor. Mango, H&M gibi Zara ile aynı dönemlerde yola çıkan diğer markalara alternatif doğan ve devleşmeye başlayan genç markalar, pazar payında kendilerine yer arıyorlar. Singapur merkezli Çin markası Shein, Zara'ya en büyük rakip olarak sahaya çıktı. Şimdilik daha çok e-ticaret yolu ile yükselen Shein, 2008-2012 yılları arasında Chris XU tarafından kuruldu. Basınla ilişki kurmaktan kaçınan gizemli XU Yangtia, başarısının anahtar kelimelerini devamlı yenilik, düşük fiyat ve saldırgan marketing olarak sıralıyor.

Fast Fashion sektörünün yükselen diğer yıldızları ise Boohoo ve Prettiy Little Thing. İngiltere'den çıkan bu iki marka da genç e-ticaret tüketicisinin gözdesi olma yolunda hızla ilerliyor.

Zara, yıllardan beri Çin, Kamboçya gibi ülkelerde insanlık dışı koşullarda işçi çalıştırmak, kimyasal madde kullanmak, izinsiz olarak model kopyalamak gibi birçok konuda eleştirilere maruz kalarak hızlı moda sektörünün öncü markası olmanın bedelini ödüyor.

Zara, yeni stratejisi ile bu sorunları arkasında bırakıp, lüks sektörünün ağız sulandıran dev pastasından pay almak istiyor.

"Dengeli ve ulaşılabilinir lüks" olarak tanımlayabileceğimiz yeni bir anlayışa geçiş yapmakta olan Zara, özgün yaratıcılık ve tasarım, kaliteli materyaller ve daha pahalı satma politikası ile lükse susamış kitleye göz kırpacak, tatmin edecek. 

İnditex Grubu'nun yan markası olan Zara Home 2003 yılından bu yana ev tekstili sektöründe hizmet veriyor. Hazır giyimde olduğu gibi bu sektörde de söz sahibi olmaya kararlı olan dev şirket, Türkiye dahil olmak üzere dünyanın dört bir yanında mağazalar açmış durumda.

Zara Home, 2024 yılı başlarında Paris'in prestijli semtlerinden 7. Bölge'de yeni bir mağaza açılışı yaparak "sosyeteye" adım atmış oldu. Şık mağaza atmosferi ile bütünleşen genç ve nazik satış ekibi, ürün paletinin çeşitliliği semtin aristokrat müşteri kitlesini cezbediyor.

Şehrin en lüks AVM'si olarak bilinen Le Bon Marché'nin yanındaki ikonik binanın giriş katı, yıllarca ünlü ev konsepti mağazası Conran Shop'a ev sahipliği yapmıştı.

Alex Akimoğlu kimdir?

Alex Akimoğlu, 1976 yılında Fransa'ya giderek Sorbonne Üniversitesi Fransızca ve Joffrin Byrs Akademisi moda tasarımcılığı bölümlerini bitirdi. Aynı zamanda École Supérieure de Journalisme'de (Gazetecllik Yüksek Okulu) öğrenim gördü.

Pierre Cardin, Jean Louis Scherrer ve Japon markası Hanae Mori'de tasarımcı olarak Paris ve Tokyo'da kariyerini sürdürdü.

London Kent University, İstanbul Ticaret Üniversitesi ve İstanbul Bilgi Üniversitesi moda tasarım bölümlerinde akademisyen olarak görev aldı.

Radikal gazetesinde başladığı moda yazarlığına (1997-2007), Referans gazetesinde “Moda Ekonomi” köşesinde (2009 - 2010), İstanbul Life m.o.d.a İstanbul köşesinde (2010 - 2019), ELLE Türkiye dergisinde ELLE Son Bakış köşesi ile devam etti.

2020 yılından beri T24'te yazıyor.

 

Yazarın Diğer Yazıları

Sessiz lüks markasına doping tepeden geldi

Olsen kız kardeşler olarak bilinen Amerikalı tasarımcıların "The Row" markasına finansal destek Chanel ve L'Oréal ailelerinden geldi. Sessiz lüks anlayışı ile 2006 yılında New York'ta doğan ve son dönemlerde moda endüstrisinde ön plana çıkartılan, "görünmez yüksek kalite anlayışı, sakin şıklık, old money" gibi kodlardan beslenen genç marka, finansal çıkmaza girmişti

Yeni slogan: Ağırbaşlı, mütevazı, minimalist ol

Tasarımcı Jools Lebron'un çalışan kadınlara yönelik yayınladığı "Nasıl ağırbaşlı olunur" başlıklı videosunda kullandığı "very denure, very mindful" sözleri, dakikalar içinde tıklanma rekoru kırarak sosyal medyada viral oldu. Türkçe karşılığını "dikkatli, ağırbaşlı, mütevazı" olarak nitelendirebileceğimiz bu sözler, hızla yayılıp moda dışındaki disiplinleri de etkiledi

Kırmızı halıda Hollywood nostaljisi

Dünyanın en eski sinema etkinliği olan Venedik Film Festivali (La Mostra De Venise), 81. kez kapılarını açtı. Galaya katılan ünlü yıldızların seçmiş olduğu kostümler, Holywood'un altın çağını hatırlatır nitelikte idi. 28 Ağustos-7 Eylül tarihleri arasında gerçekleşmekte olan prestijli etkinlik süresince seçkin davetliler dışında  7. Sanat'a âşık sinemaseverler de aday filmleri izleyebilecekler

"
"